Aktuality

Út, 06/16/2020 - 09:33
Vážené kolegyně, vážení kolegové, Odborná konference ASP ČR, INKLUZE 2020+, je určena pro speciální pedagogy, pedagogy předškolního vzdělávání, pedagogy základních škol, pedagogy středních škol,...
Ne, 05/03/2020 - 20:47
Ministerstvo školství vydalo soubor dokumentů k otevírání mateřských, základních a středních škol a školských poradenských zařízení. Dokumenty ke stažení níže.
St, 04/01/2020 - 11:45
Vážené kolegyně, vážení kolegové, je jisté, že konání Konference ASP ČR musíme odložit. Rada ASP ČR se shodla nově na podzimním termínu. V této souvislosti věnujte pozornost níže uvedeným informacím...
St, 02/26/2020 - 21:55
o připravované novele školského zákona

UPOZORNĚNÍ

Vytvoření účtu a přihlášení na tomto webu slouží pouze k zapojení se do diskuse v části Forum, nejde o registraci v ASP ČR. Forum není pro běžného návštěvníka webu viditelné.

Registrace bude povolována pouze členům ASP ČR. Přihláška do ASP ČR je ke stažení na kartě Dokumenty, podepsanou přihlášku je nutno zaslat na adresu ASP ČR.

Tato webová stránka je archivována v rámci projektu Národní knihovny ČR, jako součást českého kulturního dědictví.

WebArchiv - archiv českého webu

Rodiče ze ZŠ Kociánka chtějí kvůli integraci žalovat stát

Praha 21. prosince (ČTK) - Rodiče žáků z mateřské a základní školy Kociánka v Brně chtějí podat správní žalobu na ministerstvo školství kvůli změnám, které v září 2016 nastanou ve vzdělávání lehce mentálně postižených dětí. ČTK to řekla Kamila Volejníčková, která je podepsána pod jejich otevřeným dopisem ministerstvu. Ministerstvo v odpovědi stěžovatelům tvrdí, že tento zásah není možné správní žalobou napadnout. Nezávisle na této iniciativě vydala zastupitelstva Pardubického a Královéhradeckého kraje usnesení, v nichž žádají odklad takzvané inkluzivní novely školského zákona.

Od září 2016 bude zrušena příloha LMP ke vzdělávacímu programu pro ZŠ, která obsahuje jednodušší osnovy pro děti s lehkým mentálním postižením. Její prvky se dostanou do programu pro běžné školy. Nově by se měli žáci s tímto handicapem vzdělávat podle individuálních plánů, přičemž mohou být kladeny menší nároky na jejich úroveň znalostí.

Rodiče z Kociánky, jejichž děti se podle této přílohy učí, vyzvali ministerstvo, aby pozitivní dopad prokázalo formou alespoň dvouletého pokusného ověřování. Obávají se totiž, že změna by mohla jejich dětem naopak uškodit. Zrušení přílohy mimo jiné zjednoduší integraci těchto dětí do běžných škol. V současné době se vzdělávají častěji v praktických školách.

Zatím není jasné, kolik bude dětí, které podle nových pravidel nezískají doporučení pro vzdělávání mimo hlavní proud. Rodiče mají obavy, že se některé děti budou muset vzdělávat v běžné škole i proti vůli svých rodičů. Volejníčková upozornila, že na Kociánku, která je speciální školou, často přicházejí děti po nepovedené integraci.

Ministerstvo poukazuje, že řada dětí s touto diagnózou se v běžných školách vzdělává už nyní. "V tomto případě je na cca 3500 žácích ověřeno, že některé žáky s LMP lze vzdělávat v běžných základních školách společně s ostatními, což se dosud děje bez podpůrných opatření navrhovaných novou vyhláškou. Navíc novela zákona připouští i variantu vzdělávání těchto žáků odděleně ve třídách nebo školách určených pro tento typ zdravotního postižení," uvedl ve vyjádření pro ČTK náměstek Stanislav Štech.

Vedle zakomponování přílohy do upraveného programu pro základní vzdělávání ministerstvo plánuje také přechodné kroky. Na druhém stupni ZŠ žáci dokončí vzdělávání podle této přílohy, pokud jejich rodiče nepožádají o změnu. Na prvním stupni bude při přechodu možné rozložit ročník. Vzhledem k tomu tato změna podle ministerstva "nepředstavuje zásah do právní sféry", takže ji správní žalobou napadnout nelze. Rodiče ji přesto hodlají podat. "Určitě půjdeme v lednu cestou správní žaloby. Spojují se s námi i další organizace nespokojených rodičů i jednotlivé praktické školy v krajích," dodala Volejníčková.

K odkladu změn ve společném vzdělávání v posledních týdnech vyzvaly i dva východočeské kraje. Fungování společného vzdělávání podle nových pravidel není připraveno finančně, materiálně a hlavně personálně, uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD). "Neděláme nic jiného než otevřené vyjádření toho, co si myslí zřizovatelé základních škol a základních škol praktických a speciálních, tedy obce a kraje," řekl ČTK.

Také on se obává zejména integrace dětí s lehkým mentálním postižením, která už nyní prý přináší problémy. "Stále častěji se setkáváme s tím, že dochází k narušování výuky například agresivitou. Ptám se, zda to nezhoršuje kvalitu výuky," řekl hejtman.

Právě Pardubický a Královéhradecký kraj ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) při svých informačních cestách do regionů ještě nenavštívila. Chystá se tam hned začátkem roku, sdělilo ČTK ministerstvo. Zástupci úřadu se debatami se zřizovateli a řediteli snaží zmírnit obavy ze změn, které v září 2016 nastanou.

Kamila Nešporová

 

Poznámka A. Vítka: Pardubický kraj a iniciativy krajských sekcí v Karlovarském a Ústeckém kraji upozorňují na nepřipravenost a žádají odklad změn v základním školství, rodiče z Kociánky požadují alespoň dvouleté ověřování. Zastupitelstvo Královéhradeckého kraje připravované společné vzdělávání žáků s LMP s žáky zdravými zásadně odmítá.