Aktuality

Po, 04/08/2019 - 22:12
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Inkluze-Zadne-zaclenovani-jen-sesypali-deti-na-jednu-hromadu-Objevuji-se-veci-ktere-jsme-si-drive-neumeli-ani-predstavit-varuje-znalec-576530?fbclid=...
Pá, 04/05/2019 - 11:08
Článek Radmila Švancara v Učitelských novinách 
Út, 03/05/2019 - 17:05
Níže je přiložena komunikace mezi prezidentem UZS ČR a MŠMT k vypořádání připomínkového řízení novely vyhlášky č. 27/2016, o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

UPOZORNĚNÍ

Vytvoření účtu a přihlášení na tomto webu slouží pouze k zapojení se do diskuse v části Forum, nejde o registraci v ASP ČR. Forum není pro běžného návštěvníka webu viditelné.

Registrace bude povolována pouze členům ASP ČR. Přihláška do ASP ČR je ke stažení na kartě Dokumenty, podepsanou přihlášku je nutno zaslat na adresu ASP ČR.

Tato webová stránka je archivována v rámci projektu Národní knihovny ČR, jako součást českého kulturního dědictví.

WebArchiv - archiv českého webu

Ohrazuji se proti článku pana Uhla

Jiří Pilař

Dne 29. 11. vyšel v deníku Právo článek Petra Uhla pod názvem „Lepší předsudky, nebo úspory?“, v němž se pouští na pole vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Předpokládám, že jej k napsání textu motivoval můj článek v Lidových novinách týkající se integrace a inkluze vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, když mé jméno jeho textem prolíná. 
Článkem pana Uhla bych se mohl cítit poškozen a to zvláště v pasáži, kde mne staví do jakési pozice osoby s „anticiganistickými předsudky“ (Uhl, 2010), který po dobu svého působení na Ministerstvu školství bránil Romům  v přístupu ke vzdělání až musel být odvolán. To je samozřejmě naprostý nesmysl. A odvolání ministrem Liškou beru spíše jako potvrzení mé kvalifikovanosti ke speciálnímu školství.  Nicméně musím panu Uhlovi sdělit, že můj článek o žádných přístupech ke vzdělávání Romů nebyl. Byl o tom, jak Uhlovi blízké členky Strany zelených, paní Laurenčíková a spol., promarnily šanci posunout vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a tedy i žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, pozitivním směrem. Místo toho vytvořily návrhy vyhlášek, které vesměs odborná veřejnost včetně představitelů krajů zpochybnila pro jejich nepřesné formulace, od reality dneška odtržené vize, terminologickou popletenost a především pro lživé tvrzení o nulovém dopadu na státní rozpočet, když propočty ekonomů hovořily o stovkách miliónů korun, které by realizace vyhlášek stála. 
Závěr Uhlova článku („Předsudky, že romské děti nejsou dost chytré, aby mohly být v běžné škole, ale Schwarzenberg  nemá. Snad to nějak v TOP 09 prosadí i proti Pilařovi.“)  je již zcela zmatečný. Nikde a nikdy jsem se nezmínil o tom, že romské děti jsou méně chytré mež děti z makoritní společnosti. Koneckonců mám mezi Romy řadu dobrých známých, kteří mají střední a vysokoškolské vzdělání.
Reakce pana Uhla mne možná ani nepřekvapila. Zdá se, že je tento, jinak jistě kvalitní novinář jednostranně a neobjektivně informován lidmi, angažujícími se v oblasti vzdělávání Romů v různých neziskových organizacích. Jinak by se jistě nemohl dopustit zkreslení a nepravd, které obsahuje druhá část jeho článku. 
Pane Uhle, pojďme si o problému popovídat. Možná pak zjistíte, že věci Vámi popisované se mají poněkud jinak a třeba také  zjistíte, že máme v oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami podobné cíle. Pouze má cesta je ovlivněna trochou teoretických znalostí a množstvím praktických zkušeností; včetně toho, že lámání některých věcí přes koleno nic nevyřeší, ale naopak může nevratně uškodit.

Tedy pro jistotu můj e‐mail: pilarjmz@quick.cz. Třeba se ozvete.